Core Yoga is een kalme en krachtige les, waarin je leert bewegen vanuit je eigen centrum. Ademen, bewegen, concentreren, in contact zijn met jezelf.

We oefenen Core bij een temperatuur van 32°C en in lessen van 90 minuten. Lekker warm om makkelijker te kunnen bewegen. Omdat de ruimte minder warm is dan in een Bikram les, voelt deze les lichamelijk lichter. Daarmee is er ruimte je aandacht en het oefenen van de houdingen te verdiepen. In Core yoga verken je kracht en stilte.

Core yoga komt uit dezelfde traditie als de Bikram-serie. Dit zijn therapeutische en versterkende series gebaseerd op de 84 klassieke houdingen vanuit de Ghosh lineage.

Voor wie geschikt?

Core yoga is geschikt voor bijna iedereen, yoga ervaring is niet nodig. De Core les vraagt wat meer concentratie en lichaamsbewustzijn. Core yoga kan ook goed werken voor beginners, omdat je snel kracht en balans ontwikkelt. Deze kracht geeft ook een stevige basis voor het oefenen van de Bikram lessen.

Kun of wil je geen of weinig gewicht op de armen brengen, oefen dan Bikram Yoga of Yin Yoga; die zijn allebei ‘wrist light’. Twijfel je? Overleg dan met een docent aan de balie.

                                       


Bewegen vanuit je centrum

Core yoga is bewegen vanuit je centrum.

  • Je geeft speciale aandacht aan de core van je lichaam: versterken van de buikspieren, diepe strekkingen voor de heupen, en kracht opbouwen in schouders en armen.
  • Je bent je bewust van je ademhaling, en leert meer en meer gebruik te maken van je adem bij het oefenen.
  • Core yoga richt zich op verbeteren van je fysieke en mentale balans en concentratie. De aandacht is meer naar binnen gericht, op je centrum, en op het verdiepen van je focus.

Een Core les kent een duidelijke opbouw, en daarbinnen is er ruimte om te variëren met houdingen. Iedere les is daarmee net anders. Vaste elementen zijn de krijgersserie en zonnegroet, ademhalingsoefeningen, series van staande houdingen, en series van therapeutische houdingen op de vloer. Je oefent de basis houdingen (uit de Bikram serie) en je bereidt je voor op een aantal nieuwe houdingen.


Voordelen Core Yoga

Core yoga is een dynamische, krachtige en kalme les. Core Yoga versterkt je lichaam, geest en zelfbewustzijn. Je oefent staande en liggende houdingen in series, en bent je bewust van je ademhaling.

  • Je krijgt meer inzicht in en controle over je lichaam. Je daagt je lichaam op een andere manier uit, omdat we nieuwe houdingen oefenen (ten opzichte van de bikram serie), en omdat we houdingen meer in series en in flow doen.
  • In de Core lessen maken we (soms) minder gebruik van de spiegels: de aandacht richt zich naar binnen en versterkt je lichaamsbewustzijn. Je wordt uitgenodigd om meer gebruik te maken van je ‘interne spiegels’ en te voelen hoe houdingen in je lichaam werken.
  • Je leert meer en meer gebruik te maken van je adem bij het oefenen. Er is expliciete aandacht voor het verbinden van adem en beweging, en de reinigende werking van de zogenaamde mudras.
  • Je bouwt kracht op, lichamelijk en mentaal. Je wordt sterk vanuit je core: buik, bekken, heupen en schouders.
  • Je leert om vanuit je centrum te bewegen. Minder ‘doen’, meer ‘zijn’. Je verbetert je fysieke en mentale balans en concentratie.
  • Deze mentale focus leidt tot een kalme gefocuste stilte, en deze rust en kalmte werkt ook buiten de yoga ruimte door. Core yoga geeft ruimte.

Core yoga docenten

IMG_1254 _ 25 MP cropped

Anouka van Eerdewijk

I did not particularly enjoy my first bikram yoga class on a Saturday morning on October 19th 2013

Lees verder...

160712-3001_1

Daniëlle Mainzer

Mijn eerste yogales volgde ik toen ik 16 was. Ik vond het een beetje vreemd maar het deed mij erg goed: ademen, de aandacht richten op mijn lichaam. Mijn “ik” kreeg meer ruimte en ik ging steviger staan, nam zelf beslissingen i.p.v. mee te drijven met de stroom.

Lees verder...


Yogi Stories

Niki

Hot yoga voelt aan als onderhoud van mijn lichaam. Er is ook geen andere sport waarbij ik zo gemakkelijk mijn gedachtes in mijn hoofd even op stil krijg.

Lees meer
Joyce

Of ik nu een Bikram, Core of Yin les volg, de werking van de yoga is altijd voelbaar. Ik voel me sterker en soepeler worden, lichter, meer gecenterd en verankerd, meer gefocust, opener en stromender.

Lees meer
Bekijk alle yogi stories

Veel gestelde vragen Core yoga

Core yoga is niet makkelijker of moeilijker dan Bikram yoga. Het is anders.

Core yoga vraagt iets meer focus en lichaamsbewustzijn omdat we minder nadrukkelijk gebruik maken van de spiegels. Je oriënterend aan je lichaam in de ruimte (alignment) zoek je jouw ideale houding. Je leert daardoor meer ‘vanuit je eigen kracht’ oefenen.

De Core lessen beginnen met een ademhalingsoefeningen, de krijgersserie en de zonnegroet, gevolgd door staande houdingen in series. Hiermee warm je jezelf op en oefen je kracht, flexibiliteit en balans. We oefenen de staande houdingen 1 keer, in plaats van 2 keer. De basishoudingen breiden we uit met houdingen die arm- en de buikspieren versterken of die gericht zijn op de heupen (flexibiliteit). Er is meer aandacht voor heupen, schouders en buikspieren (de hele core).

De Core les is met 32 graden minder warm dan een bikram-les. De warmte in deze les is ondersteunend voor de uitvoering en werking van de houdingen, maar geeft geen ‘conditie element’. Je oefent minder intensief je hart en longen omdat de ruimte minder warm is.

De Core lessen en de Bikram-serie zijn gebaseerd op het yogasysteem van Bishnu Ghosh maar op verschillende aspecten gericht.

De Bikram-serie is een beginnersserie, geschikt voor iedereen en alle lichaamscondities, bedoeld om het lichaam weer gezond te maken en in vorm te houden. De serie kun je blijven oefenen en elke les blijft een uitdaging.

In de Core serie oefenen we de basis houdingen, geven we meer aandacht aan armkracht en heup openers, en werken we verder aan focus, controle van de adem, kracht en balans. Je werkt meer vanuit je eigen kracht en focus en je motivatie vanbinnen uit. Je wordt daardoor zelfstandiger in je yoga beoefening.

Core yoga is, net als de Bikram-serie, gebaseerd op het Ghosh-systeem van 84 yogahoudingen. De lessen zijn ontwikkeld door ervaren yoga leraren in de Ghosh-traditie, o.a. Tony Sanchez.

Het Ghosh Systeem is ontwikkeld in India door Bishnu Charan Ghosh. De intentie was een yogasysteem dat toegankelijk is voor iedereen, niet alleen voor jongeren of atleten. Hij wilde dat de voordelen van yoga toegankelijk zouden zijn voor gewone mensen, mensen die werken en een gezin hebben. Zijn systeem is eenvoudig en duidelijk, efficiënt in het gezond maken van het lichaam, het verminderen van stress en het tot rust brengen van de geest (onze ‘monkey mind’).

Het Ghosh systeem leidt tot totale gezondheid door de juiste vorm van de houdingen, de stilte tijdens de houdingen en het uitvoeren van houdingen ontwikkeld om alle delen van het lichaam te oefenen: de spieren, botten, gewrichten, organen, de spijsvertering, hart en bloedvaten, het hormonale systeem en het zenuwstelsel. De houdingen worden in een bepaalde volgorde uitgevoerd voor het grootste therapeutische effect.

De Bikram-serie en de Core lessen zijn verkorte series gebaseerd op de complete serie van 84 houdingen. Het oefenen van de complete serie duurt ongeveer 3,5 uur.

Naarmate de yoga leerling meer ervaren wordt en het eigen lichaam beter leert kennen, gebruikt hij/zij uit het systeem wat behulpzaam is voor zijn unieke lichaam, geest en talent.

Bishnu Charan Ghosh is geboren in Lahore, India in 1903. Hij was de jongere broer en leerling van Paramahansa Yogananda, auteur van ‘Autobiography of a Yogi’. Ghosh gebruikte asana, pranayama, bandha and gewichtsheffen om het lichaam sterker te maken en ‘spiercontrole’ te vergroten. Hij werd beroemd door ongelofelijke krachtprestaties te laten zien, hij liet bijvoorbeeld een olifant op zich staan. Ghosh richtte een Yogaschool op in Calcutta, die nog steeds bestaat en waar mensen dagelijks therapeutische yoga beoefenen.

Tony Sanchez is een ervaren en deskundige yogameester. Hij was een van de eerste leerlingen van Bikram in de Verenigde Staten en leidde een studio van 1980 – 1984. Tony is zeer bedreven in het Ghosh systeem en heeft verschillende series ontwikkeld op basis van de 84 houdingen, voor verschillende mensen in verschillende fasen van hun leven, van beginners tot meer gevorderden.

Stillness staat voor de stilte in de houdingen. De houdingen worden één voor één uitgevoerd, zonder de flow die aanwezig is in veel yoga stijlen. Elke houding heeft als doel specifieke delen van het lichaam te strekken, te comprimeren en te stimuleren. Gevolgd door een korte rust, waarin het lichaam herstelt en de circulatie terug gaat naar normaal. De stilte leidt tot een goede “alignment”, een verhoogd lichaamsbewustzijn en de focus naar binnen.