Yin yoga is ontspannend, meditatief en intensief. Yin houdingen worden langer aangehouden: zo’n 3-5 minuten, en soms langer. Yin yoga bereikt zo de diepere lagen in het lichaam: bindweefsel en botstructuren.

We oefenen Yin yoga in een heerlijk warme ruimte, ongeveer 32°C. Dit maakt dat je makkelijker ‘smelt’ en activeert je zelfherstellend vermogen.

Uit het denken en doen

Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Yin Yoga heeft alles te maken met mindfulness: het ‘zijn’ in het moment, in je lichaam, de ruimte en je gevoel. Het is een vorm van hatha yoga gecombineerd met kennis uit de Chinese gezondheidsleer, en bestaat voornamelijk uit zittende en liggende houdingen. Door langere tijd in yin houdingen te (ver)blijven, kan Yin yoga een meditatief en rustgevend effect hebben. Het gaat er om ongemak op te zoeken in een houding, waarbij de spieren zoveel mogelijk ontspannen zijn.

Een meditatieve les als deze, met de aandacht voor de diepere lagen in het lichaam, biedt je de gelegenheid om tot jezelf te komen. Door uit het doen en het denken te gaan, ontstaat er ruimte om te luisteren naar wat er in jou leeft. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van thema’s die dit ‘naar binnen gaan’ een richting geven. Yin yoga helpt je verder.


Voor wie?

De Yin-lessen zijn toegankelijk voor iedereen; yoga ervaring is niet nodig. Je kunt alleen Yin yoga lessen volgen, of het beoefenen van Yin yoga combineren met meer actieve en dynamische vormen van beweging en yoga, zoals de Bikram, Core of Flow lessen.

Je doet Yin Yoga in makkelijk zittende, lichte kleding: een legging of korte sportbroek, en een hemd, t-shirt of lange top (ook voor de heren). Eet vantevoren licht, en ongeveer 2 uur voor de les niet meer.

We oefenen op een yoga mat en, als je het prettig vindt, een handdoek. We maken gebruik van blokken, bolsters en dekens die in de studio aanwezig zijn. In het kader van corona en hygiene, kun je een kussensloop of extra handdoek meenemen om over de bolster te doen.


Effecten van Yin yoga

Yin yoga gaat verder dan het rekken van spieren. Het werkt in op diepere lagen in het lichaam: ons bindweefsel, de pezen en aanhechtingen, botstructuren, organen.

Gericht op bindweefsel en gewrichten

Yin yoga is erop gericht het bindweefsel beweeglijker en actiever maken. Dit stimuleert de energiestroom door het lichaam, en draagt bij aan het opheffen van energieblokkades.

Yin yoga kan een bijdrage leveren aan herstel van blessures. Door de langdurige rek op het bindweefsel wordt het zelfgenezend vermogen gestimuleerd.

Omdat de houdingen veelal gericht zijn op de wervelkolom, de schouders en de heupen, word je daar flexibeler en ontstaat er meer mobiliteit in het lichaam.

Werking op meridianen en organen

Yin houdingen werken in op de meridianen en organen. Deze spelen in onze lichamelijke als geestelijke gezondheid een rol. Met de focus van de houdingen op het bekkengebied, het heiligbeen en de gehele rug ontstaat meer ruimte in het lichaam.

Je organen en de lichaamsfuncties waar ze voor staan vanuit de Chinese gezondheidsleer, gaan beter functioneren, en de meridianen energie gaat beter stromen. Je emoties en gevoelens komen meer in balans: van boosheid naar compassie, van haat naar liefde, van angst naar kalmte/beheerstheid, van verdriet naar moed, van angst naar wijsheid.

In contact met je zelf

Doordat je het lichaam stil houdt, kun je beter bij jezelf komen. Na de onrust die je in het begin kunt ervaren in je lijf en je hoofd, breng je na verloop van tijd de geest tot rust. Vanuit de ontspanning en de stilte die je creëert, ontstaat de ruimte om te luisteren naar je ingevingen en je essentiële zelf.


Yin yoga docenten

160712-3001_1

Daniëlle Mainzer

Mijn eerste yogales volgde ik toen ik 16 was. Ik vond het een beetje vreemd maar het deed mij erg goed: ademen, de aandacht richten op mijn lichaam. Mijn “ik” kreeg meer ruimte en ik ging steviger staan, nam zelf beslissingen i.p.v. mee te drijven met de stroom.

Lees verder...

Portret-Inge-scaled

Inge Smeets

In 2010 volgde ik mijn eerste yogales ooit. Er ging een wereld voor me open. Ik wilde graag blijven ervaren, onderzoeken en leren op het yoga pad - als beoefenaar en sinds 2018 ook als yogadocent.

Lees verder...


Yogi Stories

Joyce

Of ik nu een Bikram, Core of Yin les volg, de werking van de yoga is altijd voelbaar. Ik voel me sterker en soepeler worden, lichter, meer gecenterd en verankerd, meer gefocust, opener en stromender.

Lees meer
Bekijk alle yogi stories

Veelgestelde vragen over Yin yoga

Yin yoga maakt gebruik van kennis uit de Chinese gezondheidsleer. Paulie Zink, een Amerikaanse meester in Martial Arts heeft de basis gelegd voor Yin Yoga. Paul Grilley heeft enige tijd bij Paulie Zink geoefend. Hij gaf de naam Yin Yoga aan deze meditatieve yoga vorm die een goede aanvulling is op elke actieve yoga praktijk. Vervolgens hebben zowel Paul Grilley, Sarah Powers als ook Bernie Clark Yin yoga verder ontwikkeld.

Yin yoga is een perfecte aanvulling op de actieve Hot yoga series. Bikram en Core yoga zijn gericht op het aanspannen en actief strekken van spieren, Yin yoga op het ontspannen ervan om diepere lagen in het lichaam te strekken. Lichamelijk helpt Yin yoga om flexibeler te worden.

Bij een intensieve yoga beoefening of bij sport helpt Yin yoga om de spieren te ontspannen en het lichaam te herstellen.

De meditatieve insteek van de lessen kan je helpen om ook in de Bikram en Core series meer meditatief te oefenen; meer gericht op zijn in plaats van doen.