Voor wie?

Deze Sana yogalessen zijn voor mensen die herstellende zijn van post-corona en long-covid klachten. In het bijzonder als je last hebt van:

  • snel overprikkeld zijn
  • vermoeidheid na inspanning
  • weinig energie
  • lage belastbaarheid

De vermoeidheid na inspanning voel je misschien pas later. Of je merkt dat je een lange(re) hersteltijd nodig hebt nadat je iets hebt gedaan. Je hebt (soms) weinig energie, en kan snel uit je balans zijn.

Je bent mogelijk snel overprikkeld. Dat kan zijn door geluiden en indrukken, maar ook drukte op je werk of bij je thuis, of als de dag te vol is. Je kan je snel gestresst en overbelast voelen (zelfs als je het idee hebt dat je eigenlijk helemaal niet zoveel doet), en moeite hebben tot rust te komen.

Post-corona klachten kunnen heel verschillend zijn, en zich bij verschillende mensen op andere manieren uiten. Met deze Sana yogalessen focussen we ons op deze kenmerken, en proberen we gericht hieraan te werken.

Past het bij jou? Om met de lessen mee te doen, heb je een minimaal een beperkte belastbaarheid: je kunt naar de yoga studio komen, en een uur in een rustige omgeving met een kleine groep bezig zijn.

INTERESSE? AANMELDEN?

Hoe yoga je herstel kan ondersteunen

Yoga kan je herstel van long covid en post-corona klachten ondersteunen, maar niet per se alle yoga heeft dat effect. Soms zijn lessen te lang, te druk, te intensief en passen ze niet bij wat je nu nodig hebt.

Deze Sana yogalessen hebben tot doel:

  • je rest & digest’ systeem te stimuleren via je ‘parasympatische rem’:
    • rust en ruimte stimuleren en uitnodigen, van waaruit lichaam en geest kunnen herstellen.
    • reguleren en verminderen van stress reacties in je lichaam en geest.
  • grenzen te leren voelen, verkennen en respecteren:
    • mindful bewegen.
    • leren luisteren naar signalen van je lichaam.
    • oefenen met aandacht en mildheid.
  • basiskracht opbouwen en behouden:
    • lichaam in beweging brengen en houden, met mate en binnen je belastbaarheid.
    • behouden van basiskracht in grotere spiergroepen; een goede lichaamshouding verlaagt ‘onnodige’ inspanning in het lichaam.

Leren bewegen binnen je ‘window of tolerance’

Door aan deze drie doelen te werken, ondersteun je jezelf in het leren bewegen binnen je mogelijkheden (en je beperkingen). Je leert bewegen binnen de ruimte die op dat moment voor jouw beschikbaar is, je zogenaamde ‘window of tolerance’. Daarbij vermijd je twee uitersten, die ieder op hun eigen manier, herstel in de weg staan: overbelasting en ook onderbelasting.

In eerste instantie is er bij Long Covid vaak sprake van overbelasting. Het is dan belangrijk om eerst tot rust te komen. Maak je in die fase geen zorgen over onderbelasting: juist door vanuit rust en ruimte te gaan bewegen ben je actief bezig met je herstel. Je leert steeds beter je eigen ruimte herkennen en respecteren. Door continue je bewegingsruimte te verkennen, leer je makkelijker navigeren binnen wat voor jou werkt. En van daaruit kan die ruimte steeds breder worden.

In deze Sana yogalessen gaat het niet om ‘hoe goed’ je een houding doet, of ‘hoe ver’ of ‘hoe diep’ je komt. We werken met yogahoudingen en ademhalingsoefeningen om contact te maken met je lijf, in het nu. We verstevigen je bewustwording van de signalen die het afgeeft. De houdingen zijn er ook op gericht om lichaam en geest tot rust te brengen.

Het gaat dus niet de diepte van de houding, maar het oefenen zelf. Ook in milde vorm hebben houdingen en ademhalingsoefening hun therapeutisch effect. In het oefenen ligt je aandacht ook bij: Wat kom ik tegen, wat merk ik op? Wat kan ik uitproberen, en daarbij opmerken?

En die inzichten neem je mee, ook ‘buiten de mat’.

Ook bij het ontspannen, is niet zozeer het resultaat, maar de oefening en reflectie waar het om gaat. Als je veel spanning en onrust ervaart, kun je juist baat hebben bij deze houdingen en ademhalingsoefeningen.

Hoe vaker je je lichaam en geest uitnodigt te ontspannen, hoe ‘makkelijker’ je rust kunt vinden. Hoe meer inzicht je opbouwt in hoe je met intentie tot rust kan komen, hoe ‘makkelijker’ je ontspanning en rust kunt toelaten. Dat gaat niet in één keer, en het gaat ook niet altijd direct. Het is oefenen, met mildheid.

Hoe vaker je ontspanning uitnodigt, hoe ‘makkelijker’ je kunt wisselen tussen inspanning en ontspanning. Op de mat, en ook buiten de mat.


Opbouw en uitgangspunten Sana Yoga

Sana yoga zijn lessen van maximaal 1 uur, en worden gegeven in kleine groepen (6 personen) met een vaste samenstelling. De lessen vinden plaats in de studio, in de licht verwarmde yogaruimte. (De temperatuur van 31-32 graden werkt ondersteunend en draagt bij aan ontspanning).

Houdingen en ademhaling

  • we werken met houdingen en ademhalingstechnieken die het parasympatische zenuwstelsel stimuleren (de ‘parasympatische rem’).
  • we oefenen met aandacht en mildheid. Met deze ‘innerlijke houding‘ verstevigen we je bewustzijn van jezelf.
  • we doen specifieke yoga houdingen om je lichaamshouding in balans te brengen.
  • de lessen worden aangeboden in een serie (van 6 of 8 lessen), en bouwen dus op elkaar voort.
  • de lessen hebben een vaste opbouw.
  • tijdens de lessenserie komen houdingen en ademhalingsoefeningen terug en breiden we die uit.
  • in het oefenen kiezen we voor bewegen binnen je ‘window of tolerance’. Oefenen met mildheid en binnen je grenzen. De yoga doet zijn werk toch wel.
  • aandacht voor je ‘innerlijke houding‘ en de mentale kant van het bewegen en ademen.
  • de lessen werken volgens een aantal thema’s, die over de serie worden uitgewerkt.

Sana kan verwijzen naar een plaats, een rivier, en is ook een naam.

Het Spaanse werkwoord ‘sanar‘ betekent genezen, helen, beter worden, beter maken.

De Romeinse uitdrukking ‘mens sana in corpore sano‘ betekent: een gezonde geest in een gezond lichaam.

Het is een Arabische meisjesnaam die licht, schittering, pracht betekent.


Docent

De Sana yogalessen worden gegeven door Anouka. Ze heeft deze speciale lessenseries ontwikkeld op basis van:

  • haar yogadocent opleidingen, en met name voortbouwend op de therapeutische aspecten in de Ghosh yoga traditie, in combinatie met inzichten uit Yin yoga.
  • haar eigen herstel van post-corona klachten, en hoe yoga daar wel en niet ondersteunend in is.
  • en de samenwerking met Niels Hennekam van Focus Ergotherapie over begeleiding en ondersteuning van herstel bij post-corona en long-covid klachten.

Meedoen?

Sana yoga wordt aangeboden in een pakket van 6 lessen. Er zijn verschillende groepen:

Groep I: (deze groep zit voor nu vol)

  • vrijdag, 14-15 uur.
  • Data: 13, 20 en 27 januari en 3, 10 en 17 februari

Groep II: (deze groep zit voor nu vol)

  • woensdag, 14-15 uur
  • Data: 18, 25 januari, en 1, 8, 15 en 22 februari.

Bij voldoende belangstelling starten we een derde groep, mogelijk begin februari. (mogelijk op woensdag, van 12-13 uur) Als je hier belangstelling voor hebt, laat het vast weten, en dan zet ik je op de wachtlijst.

Kennismaking

Het is prettig voor het begin van de lessen kennis te maken. Je bent van harte welkom op zaterdag 7 januari kan je kennismaken met de studio en de docent in een ‘open huis’ van 14.30 tot 16 uur. We kunnen ook telefonisch contact hebben, bij voorkeur op vrijdag 6 of maandag 9 januari.

Tussen en vóór iedere les

  • Bij iedere les krijg je een oefening mee naar huis, die je eventueel thuis kunt doen, in de loop van de week. Je krijgt ook een handreiking mee met inzichten en informatie over herstel bij post-corona.
  • Voorafgaand aan iedere les, kun je 10-15 minuten eerder komen, om in een korte check-in samen te kijken en bespreken hoe het de voorgaande week is gegaan.

Deelname en aanmelden

Je kunt je via e-mail of telefonisch aanmelden.

  • Je meldt je aan voor de serie van 6 lessen. Deelname kost 110 euro.
  • Meld je uiterlijk 7 januari aan. Hoe eerder, hoe beter. Dan weten we op tijd of de groep kan starten, en of er ruimte is voor een tweede groep.
AANMELDEN Sana Yoga

Nee, dat hoeft niet. We geven je wat informatie en 1 of 2 oefeningen mee. Daar kun je mee doen wat je wilt. Als je het leuk vindt, kun je de oefeningen thuis doen en kijken wat het je brengt. Maar als je dat niet leuk vindt, of er niet aan toekomt, is dat helemaal OK, en oefen je gewoon tijdens de les in de studio.

Het kan zowel voor jou als voor mij als docent fijn zijn een indruk van elkaar te hebben voor de eerste Sana yogales. Misschien wil je alvast zien hoe de studio eruit ziet, wie ik ben, of heb je vragen over de lessen en wat je kunt verwachten. Past het bij jou?

Ook voor mij als docent kan het prettig zijn een indruk te hebben van wie je bent, wat voor klachten je ervaart, hoe je herstel zich ontwikkelt, en wat deze lessen je kunnen bieden. Daarmee kan ik met de lessen beter inspelen op wie er meedoen.

Je kunt langskomen tijdens het ‘open huis’ op zaterdag 7 januari, van 14.30 tot 16 uur. Als je liever telefonisch kennismaakt, dan is dat ook prima. Dat kan op vrijdag 6 of maandag 9 januari, bij voorkeur op een afgesproken tijdstip.

Aanmelding is voor de hele serie van 6 lessen. De lessen bouwen op elkaar voort. Het is niet mogelijk slechts één of een aantal lessen mee te doen.

We kiezen er ook voor om met een kleine groep te werken, en in een vaste samenstelling. Dat geeft rust en stabiliteit in het oefenen.

Als je een keer niet naar één van de Sana yogalessen kan komen, dan kan je ofwel online meedoen, of we nemen de les voor je op. Met de Zoom link kun je dan die week de les een keer thuis doen.

Heb je wel belangstelling in Sana yoga, maar kun je niet op woensdag- of vrijdagmiddag, laat het me dan gerust weten.

De eerste groep start op vrijdagmiddag (van 14 tot 15 uur, startdatum 13 januari). Met de huidige belangstelling, beginnen we met een tweede groep op woensdagmiddag (14-15 uur, start datum 18 januari). Als er genoeg belangstelling is, kijken we of er een mogelijkheid is om op een derde moment in de week een groep te starten, mogelijk per begin februari.